Doorgroeistage 1

DOORGROEISTAGE 1:  in de D/A-finaliteit

De stage-uren kunnen gepland worden van maandag tot vrijdag.

De student die LO combineert met een algemeen vak voert ook de stage-uren algemeen vak uit.

 

Min. 6 halve dagen aanwezig op de stageschool eerste en tweede graad.

LO: Min. 10u tot max. 15u LO. les geven         

Mesotaken: 2 mesotaken : 1 vakspecifieke en 1 algemene (niet vakspecifiek) 

Stagecontactperiode: in de stagecontactperiode verzamelt de stagiair alle nodige informatie om de stage te kunnen aanvangen. Het uurrooster wordt tijdig ingediend! (zie Almene Info: Data!) 

Centrale accenten:

  • basisvaardigheden van het lesgeven verwerven met de doelgroep eerste en tweede graad secundair onderwijs
  • optimaliseren van de actieve leertijd
  • doelgericht werken (bewegings- en peroonsdoelen)
  • concept stap-voor-stapstrategie en sportspelconcept toepassen
  • lesvoorbereidingen
  • mesotaken uit te voeren op niveau 2

De student geeft zijn stagevoorkeuren in op het Stageportaal.

Nadat de stage de status ‘goedgekeurd’ heeft gekregen, kan de studenten documenten opladen.

Voor de stage kan starten voegt de student het stagecontract (ondertekend door alle partijen) en het volledige stagerooster toe aan het Stageportaal.

Deze kennisclip kan je helpen om snel aan de slag te gaan met het Stageportaal.

 

 

Uitgebreide informatie over de werking van het Stageportaal, deadlines en bijkomende stageformaliteiten kan je vinden op deze website bij het onderdeel ‘stageformaliteiten’.

De stageopdrachten van de doorgroeistage 1 bestaan uit:

  • Lesgeven: de stagiair geeft minimum 10  en max 15 lestijden LO. De lesopdrachten bestaan uit minstens 4 verschillende onderwerpen/lesthema’s.De stagiair maakt hiervoor lesvoorbereidingen. Deze worden grondig voorbereid en nagekeken door de stagementor (indienen min. 2 dagen vooraf bij de mentor).
  • Mesotaken: de stagiair voert 2 mesotaken uit op niveau 2 (overzichtsdocument mesotaken). De stagiair geeft een korte omschrijving van de mesotaken in het portfolio en vult aan op het overzichtsdocument mesotaken. De mentor beoordeelt de uitvoering van deze mesotaken op het document beroepshoudingen.
  • Leidraad Doorgroeistage 1: de stagiair plaatst het verslag van deze stage op het  stageportaal (inhoud leidraad zie ‘documenten 2LO).

De student neemt contact op met de mentor en maakt afspraken mbt. de Doorgoeistage 1 in de stagecontactweken.

Het uurrooster wordt TIJDIG (zie bij Algemene info ‘Data’) aan de stagebegeleider en de toegewezen stagebezoeker van de hogeschool bezorgd.

Tijdens de actieve stage krijgt de stagiair min. 1x stagebezoek door een docent van de hogeschool. De stagebezoeker vult het begeleidingsformulier 2LO doorgoeistage 1 en het document van de beroepshoudingen in en plaatst deze op het stageportaal.

De stagiair vult elk lesplan volledig in.
De leidraad van het lesplan toont hoe de verschillende rubrieken moeten ingevuld worden.

De lesplannen worden op het afgesproken tijdstip met de stagebegeleider ingediend in op het stageportaal en minstens 3 dagen vooraf aan het lesgeven ingediend bij de mentor.

Na de stage worden het evaluatieformulier en het document van de beroepshoudingen door de mentor ingevuld en meegegeven met de student of doorgestuurd via mail naar de stagebegeleider met de student in CC. 

Na de stage maakt de stagebegeleider een synthese en evaluatie van de stage.

Het supervisiegesprek na de stage gaat door met de stagebegeleider volgens afspraak. De stagiair bereidt het supervisiegesprek voor.

Doorgroeistage 1 staat op 10 punten (zie ECTS)

De stagiair volgt de leidraad  doorgoeistage 1.

Twee weken na de stage (op maandag) moet alles op het stageportaal geplaatst worden en dient alles afgewerkt te zijn zodat de stagebegeleider dit kan opvolgen en een supervisiegesprek kan plannen.