Instapstage 1

Instapstage 1 maakt deel uit van het OPO instapstage AV en bestaat uit een observatiestage en een actieve stage.

In deze observatiestage analyseert de student de didactische componenten van een les.

Daarnaast doet de student zijn eerste zelfstandige leservaringen op.

Deze stage (lesvoorbereidingen) wordt in de hogeschool voorbereid door lessen waarbij onderwijskunde en vakdidactiek geïntegreerd zijn.

Via onderstaande presentatie leest de student wat hij/zij dient op te laden in het stageportaal (+ data).

Info OPO Instapstages 1 BaSO 2024-2025

De student observeert gericht 3 lessen per onderwijsvak (3 opdrachten per geobserveerde les) en geeft tijdens deze week 2 lesuren per onderwijsvak.

Hij/zij vervult ook twee meso-activiteiten tijdens deze stageweek.

Deze stage (lesvoorbereidingen) wordt in de hogeschool voorbereid door lessen waarbij onderwijskunde en vakdidactiek zijn geïntegreerd. Tijdens deze stage wordt er geen stagebezoek gepland door de stagebegeleiders van de hogeschool. 

De begeleiding van de stagelessen in de stageschool gebeurt door de mentoren van de stageschool. Mentor en student nemen tijd om in gesprek te gaan over de observatieopdrachten van deze stage. 

De student overlegt met de mentor over de lesonderwerpen, de lesvoorbereidingen en de aanpak ervan voor de actieve lessen.

De student bezorgt de lesvoorbereiding drie werkdagen voorafgaand de eigenlijke les aan de mentor. De mentor kan feedback geven zodat de student de les zo optimaal mogelijk kan bijsturen.

Tijdens de eigenlijke stageles beschikt de mentor over een definitieve lesvoorbereiding (digitaal of papier). 

Na de eigenlijke les verwachten we dat de mentor mondeling feedback geeft en die ook schriftelijk weergeeft (digitaal of op papier) op het begeleidingsformulier dat bij een lesvoorbereiding hoort. De stagiair bezorgt dit document tijdig aan de mentor en vult zelf eerst alle basisgegevens in. 

Bij het einde van de stage verwachten we dat de mentor feedback over het gehele stageverloop  weergeeft via het eindevaluatiedocument. Dit document mag door meerdere mentoren van hetzelfde vak samen worden ingevuld. De stagiair vraagt zelf tijdig aan de mentor om hem/haar dit document terug te bezorgen. 

De evaluatie van het actieve luik van instapstage1 gebeurt door de mentoren van de stageschool. Het is voor de student een meerwaarde wanneer de mentor mondelinge feedback geeft bij elke gegeven les op basis van de kerncompetenties  en deze feedback synthetiseert op het lesvoorbereidingsformulier.

De mentor geeft feedback over het gehele verloop van de stage aan de hand van een eindevaluatie van instapstage1.

De observatieopdrachten worden beoordeeld door de vaklector. Alle opdrachten moeten worden volbracht, indien niet wordt het OPO Instapstage als NA (niet afgelegd) beoordeeld.

De evaluatie van de observatieopdracht en de lesvoorbereidingen per onderwijsvak bepalen 1/3 van de 30 % van het eindpunt Instapstage AV.

Inhoud accordeon