De initiatiestage maakt deel uit van het OPO didactische practica.
Didactische practica: bestaat enerzijds uit practica (8 halve dagen) die plaats vinden op de campus Dilbeek en anderzijds uit een initiatiestage in een zelfgekozen school.
- Voor LO studenten: basisschool
- Voor AV studenten: secundaire school (1ste graad)
In deze stage voert de student observatie-opdrachten uit.
Alle opdrachten en het te volgen stagetraject worden uitgebreid beschreven op de stagewebsite.
Practica
De practica worden gegeven op de hogeschool onder de begeleiding van de practicumbegeleiders van de hogeschool. Doorheen de verschillende practica worden de basisvaardigheden van het lesgeven toegelicht en ingeoefend. Aan de hand van verschillende opdrachten en /of lesgeefmomenten samen met, en aan medestudenten worden de verschillende competenties stapsgewijs en binnen een veilige context verworven.
De student is verplicht aanwezig.
Practica
- Didactisch practicum 1: Inleiding
- Didactisch practicum 2: Aandacht vragen, vasthouden, loslaten en terug vragen
- Didactisch practicum 3: Instructies geven en visualiseren/demonstreren
- Didactisch practicum 4: Interactie en visualiseren/demonstreren
- Didactisch practicum 5: Voorbereiding De Panne en terugkoppeling initiatiestage
- Didactisch practicum 6: Leiding nemen en klasoverzicht
- Didactisch practicum 7: Gestructureerde en onderbouwde uitleg
- Didactisch practicum 8: Inhaal practicum
Tijdens elk practicum wordt er ook aandacht besteed aan attitudes van een leraar en krijgt de student stage-informatie.
De eindbeoordeling van de Practica gebeurt door de practicumbegeleiders van de student. Het resultaat is gebaseerd op de observaties van de student tijdens de practica en de feedbackdocumenten van de begeleider tijdens de practica. Vooral het laatste practicum heeft een doorslaggevende invloed bij de eindbeoordeling. In dat practicum toont de student al dan niet of de kerncompetenties van de practica verworven zijn.
- De eindscore voor het OPO wordt samengesteld uit:
- Didactisch practicum (80%)
- Initiatiestage: beoordeling door mentor + observatieverslag (20%)
- Als je op één van de onderdelen minder dan 8/20 scoort, wordt dat je eindscore voor het OPO.
- Voor een punt is actieve en constructieve deelname verplicht.
- Aanwezigheid = verplicht. Afwezigheid (geldige reden) dient voor de start van het practicum meegedeeld te worden.
Evaluatie-criteria: voorwaarden om een punt te krijgen: 100% actieve en constructieve deelname is vereist.
Elke afwezigheid moet geduid en gecompenseerd worden. De student neemt zelf zo snel mogelijk contact op met de practicumbegeleider om te bespreken op welke wijze compensatie mogelijk is.
Het niet compenseren en/of ongewettigde afwezigheid leidt tot een NA voor dit deel.
Initiatiestage
De stagiair is minimum 5 halve dagen aanwezig in de basisschool (lager én kleuter) en voert observatie -en participatieopdrachten uit: algemene en specifiek voor LO.
De student gaat zelf op zoek naar een stageschool. De student kiest één stageschool (basisschool) voor instapstage, initiatiestage 1 en initiatiestage 2.
De student is zelf verantwoordelijk voor het vinden van een geschikte stageplaats die voldoet aan de voorwaarden van de desbetreffende stage. De student legt daarbij zelf contact met de stageplaats.
Na akkoord van de stageplaats, vult de student de gegevens van de stageplaats in op het inlichtingenformulier. Het formulier wordt via mail bezorgd aan de secretariaatsmedewerker (stefanie.plas@odisee.be ). Enkel volledig en correct ingevulde inlichtingenformulieren worden verder behandeld.
Na controle worden de gegevens ingevoerd op het Stageportaal en zal de stage de status ‘goedgekeurd’ krijgen.
Voor de stage kan starten voegt de student het stagecontract (ondertekend door alle partijen) en het volledige stagerooster toe aan het Stageportaal.
Deze kennisclip kan je helpen om snel aan de slag te gaan met het Stageportaal.
Uitgebreide informatie over de werking van het Stageportaal, deadlines en bijkomende stageformaliteiten kan je vinden op deze website bij het onderdeel ‘stageformaliteiten’.
De opdrachten die je uitvoert tijdens de initiatiestage zijn ingedeeld naar meso-, en microniveau.
Alle info is terug te vinden op Toledo en zal toegelicht worden tijdens didactische practica.
De student maakt vooraf aan de stage het stagerooster aan in het Stageportaal.
Pas na goedkeuring door de stagebegeleider kan de student starten met de stage.
De uiterste datum voor het ingeven van het stagerooster kan je vinden op de pagina ‘Algemene info’ -> ‘Data’.
De stagiair wordt geëvalueerd op stiptheid (administratie, afspraken naleven en tijdig documenten opladen).
Daarnaast wordt de stagiair geëvalueerd op de inhoud van het ingediende stageverslag.
Ter afronding vindt er met de practicumbegleider een reflectiegesprek plaats.
Alle stagedocumenten laad je op in het Stageportaal. Per stage wordt er een opdeling gemaakt tussen algemene bestanden en bestanden die per stageles opgeladen dienen te worden.
Kijk goed na dat je steeds het juiste bestandstype selecteert.
Voor deze stage breng je onderstaande in orde en laad je de bijhorende documenten op in het Stageportaal:
ALGEMENE BESTANDEN
- Contract
Gehandtekend door alle partijen. Je brengt dit in orde voor de start van de stage om een geldige stage te kunnen lopen.
- Stagerooster
Stagelessen individueel invoeren.
- Reflectie
- Mesotaken
- Andere: observatieopdrachten Initiatiestage
De uiterste datum voor finalisering van het Stageportaal vind je op de pagina ‘Algemene info’ -> ‘Data’.
Uitgebreide informatie over de werking van het Stageportaal en bijkomende stageformaliteiten kan je vinden op deze website op de pagina ‘stageformaliteiten’.
1LO Rollebolle
Het project Rollebolle is een bewegingsactiviteit georganiseerd door MOEV om kleuters aan te zetten tot bewegen op een kleutervriendelijke manier.
In de grote sporthal van de campus Dilbeek wordt een bewegingslandschap gecreëerd waar kleuters kunnen rollebollen en heel veel (psycho) motorische ervaringen opdoen. Dit gebeurt onder begeleiding van de kleuterleid(st)er en andere vrijwilligers én de studenten 1e opleidingsfase. Elke student begeleidt een klasgroep gedurende een halve dag.
Vooraf kan de kleuterleid(st)er de kinderen voorbereiden op deze activiteit o.a. door het liedje aan te leren.
Ook de student LO bereidt zich voor: Een omschrijving van de activiteiten, het liedje,… kan de student vinden op de site van MOEV
De student wordt geëvalueerd volgens het codesysteem op de volgende doelstellingen:
1.4. respect voor de totale persoon
1.5. vermogen tot constructief samenwerken (o.a. met mentor)
2.3. kritisch reflecteren: pedagogisch en didactisch handelen in vraag stellen, werkpunten en sterke punten formuleren,
2.4. projectmatig en methodisch handelen: creatief handelen in een specifieke context
2.5. ondernemend gedrag
2.8. teamgericht werken
3.1. de leraar als begeleider van leer – en ontwikkelingsprocessen: meehelpen realiseren van een krachtige leeromgeving
3.2. de leraar als opvoeder: in een positief klimaat het fysieke welzijn van de jongere bevorderen
3.3. de leraar als inhoudelijk expert: kennismaken met de doelgroep en het aanbod situeren in het geheel van de opleiding
3.4.de leraar als organisator: samen met de kleuterleidster
3.6. de leraar als partner van de ouders/ verzorgers: samenwerken met de begeleiders van de klasjes
3.7.de leraar als lid van een schoolteam: samenwerken met de collega’s begeleiders
3.8. de leraar als partner van externen: kennismaken, communiceren en samenwerken met externe instanties: SportVlaanderen en Moev
Beroepshoudingen: correct en kindvriendelijk taalgebruik, kritisch, beslissingsvermogen, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, flexibel en creatief.
- adres : Omnisportzaal Odisee, Campus Dilbeek
- uur aanvang en einde: elke student is 30 minuten vooraf aan de sessie aanwezig in de zaal; De stagiair neemt deel aan één van beide sessies. De indeling van de groepen zal door de stagebegeleider worden meegedeeld:
- sessie 1: van 8u –> 12
- sessie 2: van 12u -> 16u
- taakomschrijving voor de student: deelname aan minimum 1 sessie.
Opdrachten:
Groep 1: klaarzetten zaal + begeleiden
Groep 2: begeleiden + opruimen zaal
Beide groepen:
- opwarming dansje
- begeleiden van de kleuters bij de verschillende activiteiten, steeds bij de klasgroep blijven en mee doorschuiven
- kledij: praktijkkledij (indoorschoenen) – (eventueel) kledij campus Dilbeek
- tijdig aanwezig zijn