Instapstage 2 maakt, samen met instapstage 1, deel uit van het OPO Instapstage AV.
Tijdens deze actieve stage integreert de stagiair de vereiste competenties in een aantal lessen die hij zelfstandig geeft.
De student geeft 5 lesuren per onderwijsvak en vervult twee meso-taken tijdens deze week.
De begeleiding van de stagelessen in de stageschool gebeurt door de mentoren van de stageschool.
Tijdens de contactweek nemen de mentor en student voldoende tijd om in gesprek te gaan over de lesonderwerpen van de actieve stage.
De student bezorgt de lesvoorbereiding drie werkdagen voorafgaand de eigenlijke les. De mentor kan feedback geven zodat de student de les zo optimaal mogelijk kan bijsturen.
Het is voor de student een meerwaarde wanneer de mentor mondelinge feedback geeft bij elke gegeven les op basis van de kerncompetenties
Tijdens deze actieve komt er (met grote waarschijnlijkheid) één stagebegeleider (practicumbegeleider) een stageles volgen. De stagebegeleider beoordeelt in samenspraak met de mentor de algemene competenties die in de practica ingeoefend werden (instructies geven, vragen stellen, leiding nemen, enthousiasmeren) en de competenties van de instapstages. Ze bespreken samen het groeiproces van de stagiair. In geval van overmacht (geen stagebezoek) heeft de stagebegeleider een gesprek met een mentor of stagecoördinator van de stageschool.
De mentor geeft feedback over de instapstage aan de hand van het document eindevaluatie instapstage.
De verschillende stagementoren reiken de nodige feedback aan. De stagebegeleider interpreteert deze rapportering, formuleert conclusies en zet deze om in een cijfer en/of kwalitatieve beslissing. De opleiding draagt de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de stage-evaluatie.
Het punt voor het OPO Instapstage per onderwijsvak wordt bepaald op basis van de begeleidingsdocumenten en de eindevaluatie van de mentoren, de bijgewoonde les door de practicumbegeleider en de evaluatie van de lesvoorbereidingen door de vakdocenten.
De opdrachten (lesvoorbereidingen) worden beoordeeld door de vakdocent van het betreffende onderwijsvak. Het aantal opgegeven lessen moet zijn gegeven en de lesvoorbereidingen (en andere administratieve documenten) moeten opgeladen zijn in het stageportaal, indien niet wordt de stage als NA (niet afgelegd) beoordeeld.
De evaluatie van de lesvoorbereidingen per onderwijsvak bepalen 2/3 van de 30 % van het eindpunt OPO Instapstage AV.
De stagebegeleider leest de stagedocumenten op het stageportaal van de stagiair na. Het administratief in orde zijn, de feedback en eindevaluatie van de mentoren, de bijgewoonde les door de practicumbegeleider worden in rekening gebracht om de kerncompetenties van de instapstage te beoordelen. Op basis van deze gegevens evalueert de stagebegeleider in welke mate de student de competenties van het OPO Instapstage behaalt. Dit bepaalt 70% van de beoordeling van het OPO Instapstage. Het niet uploaden van administratieve documenten kan een NA (niet afgelegd) als gevolg hebben op het OPO Instapstage. Bij de stage-evaluatie kunnen de stagebegeleiders bij de evaluatie rekening houden met het niet volgen van het advies voor taalcoaching.
- Lesvoorbereidingsformulier—1-2-3BaSO-B
- Feedback_LVB_mentor
- Richtlijnen_lesvoorbereiding
- Kerncompetenties didactische stage
- Vakgerichte stagecomptenties
- Eindbeoordelingsdocument-mentor-stage-3-1BaSO
- BaSO-D-Onvolledigheidsfiche
- Wenken voor mentoren bij stagebegeleiding
- Fiche communicatie met de mentor