Initiatiestage

De initiatiestage maakt deel uit van het OPO didactische practica.

Didactische practica: bestaat enerzijds uit practica (8 halve dagen) die plaats vinden op de campus Dilbeek en anderzijds uit een initiatiestage in een zelfgekozen school.

  • Voor LO studenten: basisschool
  • Voor AV studenten: secundaire school (1ste graad)

In deze stage voert de student observatie-opdrachten uit.

Alle opdrachten en het te volgen stagetraject worden uitgebreid beschreven op de stagewebsite.

Practica

De practica worden gegeven op de hogeschool onder de begeleiding van de practicumbegeleiders van de hogeschool. Doorheen de verschillende practica worden de basisvaardigheden van het lesgeven toegelicht en ingeoefend. Aan de hand van verschillende opdrachten en /of lesgeefmomenten samen met, en aan medestudenten worden de verschillende competenties stapsgewijs en binnen een veilige context verworven. 

De student is verplicht aanwezig.

Practica

  • Didactisch practicum 1: Inleiding
  • Didactisch practicum 2: Aandacht vragen, vasthouden, loslaten en terug vragen
  • Didactisch practicum 3: Instructies geven en visualiseren/demonstreren
  • Didactisch practicum 4: Interactie en visualiseren/demonstreren
  • Didactisch practicum 5: Voorbereiding De Panne en terugkoppeling initiatiestage
  • Didactisch practicum 6: Leiding nemen en klasoverzicht
  • Didactisch practicum 7: Gestructureerde en onderbouwde uitleg
  • Didactisch practicum 8: Inhaal practicum

Tijdens elk practicum wordt er ook aandacht besteed aan attitudes van een leraar en krijgt de student stage-informatie.

De eindbeoordeling van de Practica gebeurt door de practicumbegeleiders van de student. Het resultaat is gebaseerd op de observaties van de student tijdens de practica en de feedbackdocumenten van de begeleider tijdens de practica. Vooral het laatste practicum heeft een doorslaggevende invloed bij de eindbeoordeling. In dat practicum toont de student al dan niet of de kerncompetenties van de practica verworven zijn.

  • De eindscore voor het OPO wordt samengesteld uit:
    • Didactisch practicum (80%)
    • Initiatiestage: beoordeling door mentor + observatieverslag (20%)
  • Als je op één van de onderdelen minder dan 8/20 scoort, wordt dat je eindscore voor het OPO.
  • Voor een punt is actieve en constructieve deelname verplicht.
  • Aanwezigheid = verplicht. Afwezigheid (geldige reden) dient voor de start van het practicum meegedeeld te worden.

Evaluatie-criteria: voorwaarden om een punt te krijgen: 100% actieve en constructieve deelname is vereist.

Elke afwezigheid moet geduid en gecompenseerd worden. De student neemt zelf zo snel mogelijk contact op met de practicumbegeleider om te bespreken op welke wijze compensatie mogelijk is.

Het niet compenseren en/of ongewettigde afwezigheid leidt tot een NA voor dit deel.

Initiatiestage

Voor de didactische stages kiest de student zelf een stageschool waar hij de initiatiestage en de twee instapstages loopt. 

De initiatiestage maakt samen met de didactische practica deel uit van het OPO Didactische practica.

Tijdens deze initiatiestage maakt de student in zijn stageschool kennis met de school als leer- en leefgemeenschap van leerlingen en met de verschillende facetten van het leraarsberoep, het schoolleven en de didactiek van zijn onderwijsvakken.

Wenken voor mentoren bij stagebegeleiding

De observatieopdrachten zijn ingedeeld naar meso- en microniveau.

De student krijgt enerzijds opdrachten die focussen op het overkoepelend geheel van een school als leer- en leefgemeenschap waarbinnen hij/ zij zijn leservaringen kan situeren.

Anderzijds neemt hij/zij een kijkje in de lessen van zijn/haar onderwijsvak. Hij observeert gericht tijdens deze week  5 lesuren per onderwijsvak.

Hij volgt tevens één klas gedurende een ganse lesdag. Hij/ zij voert twee meso-taken uit.

Observatieopdrachten initiatiestage studenten AV

Mentor en student nemen tijd om met elkaar kennis te maken in functie van een verder professioneel verloop tijdens de instapstages. De mentor geeft de student een thuisgevoel bij zijn eerste stage-ervaringen.

De student nodigt zijn/haar mentor uit om in gesprek te gaan over zijn observatieopdrachten.

De evaluatie van het observatieverslag van de initiatiestage gebeurt door de practicumbegeleiders vanuit de hogeschool.

De practicumbegeleiders geven feedback en beoordelen het verslag. Bij een onvoldoende wordt de student doorverwezen naar de taalcoach en dient hij / zij taalsessies te volgen.  Het niet volbrengen van een deel van de stage (Bv. Het niet schrijven van het observatieverslag) heeft een NA (niet afgelegd) als gevolg voor dit opleidingsonderdeel. Ook het niet naleven van afspraken met stageschool én / of hogeschool wordt als een breekpunt gezien.