De eerste schoolstage bestaat uit één week actieve stage in een school en opleidingsvorm naar keuze. Deze stageperiode is kort en zien we als een voorbereiding of opstart van een langere schoolstage (zelfstandige stage) in het tweede semester.
De stagiair zet leercontexten op waar er doelgericht en effectief wordt geleerd door leerlingen. Nieuwe vakdidactische en onderwijskundige inzichten kunnen worden toegepast.
Opdrachten
De student geeft 8uur les per onderwijsvak. Er worden vanuit het OPO geen specifieke opdrachten gegeven. Vanuit de onderwijsvakken kan dit wel.
De begeleiding van de stagelessen in de stageschool gebeurt door de mentoren van de stageschool.
Tijdens de contactweek nemen de mentor en student voldoende tijd om in gesprek te gaan over de lesonderwerpen van de actieve stage.
Een student in de derde opleidingsfase dient zijn lesvoorbereiding niet meer voorafgaand aan de mentor te bezorgen. Wanneer de mentor dit toch wenst, kan dit in onderling overleg worden besproken. Bij elke eigenlijke les is de mentor in het bezit van een lesvoorbereiding (digitaal of op papier). In de derde opleidingsfase kan de lesvoorbereiding beknopt zijn.
We verwachten tijdens de stagelessen van deze eerste schoolstage de aanwezigheid van een mentor.
Het is voor de stagiair een meerwaarde wanneer de mentor mondelinge en schriftelijke feedback geeft bij elke gegeven les op basis van de kerncompetenties; dit op basis van de lesvoorbereiding, en/of de bijgewoonde les .
Tijdens de stage kunnen stagebegeleiders een stageles volgen. Het doel hiervan is om in samenspraak met de mentor een beeld te krijgen van het groeiproces van de student als leraar en de werkpunten te bepalen voor volgende lessen. De lessen worden, indien mogelijk, nabesproken met de student én de mentor.
De mentor en/of de stagebezoeker geven feedback over de al dan niet behaalde kerncompetenties bij de geziene les(sen) aan de hand van een begeleidingsformulier dat bij de lesvoorbereiding hoort. De mentor(en) maken een eindevaluatie bij het einde van de stage. Het geeft een synthese van de groei van de student weer op basis van de vooropgestelde competenties.
De stagiair LO-AV voert voor stage 7 de opdrachten uit die verbonden zijn aan het algemeen vak (AV) van zijn/haar keuze. Dit volgens de leidraad hierboven beschreven.