Doorgroeistage 1

Doorgroeistage 1 maakt deel uit van het OPO Doorgroeistage AV en bestaat uit een observatiestage en een actieve stage in een stageschool in en rond de Brusselse agglomeratie. (uitzondering LO-AV studenten en studenten met een individueel stagetraject) De kennismaking met het actief lesgeven tijdens de eerste opleidingsfase wordt in deze stage uitgebreid naar het kunnen opzetten van leercontexten waar doelgericht kan geleerd worden binnen een bepaald vakdomein in een diverse talige context.

De studenten zijn in groep aanwezig op de stageschool, observeren elkaar, doen samen stage verbredende activiteiten. Ze leggen er een sterke basis als ‘leraar als opvoeder’ en ‘leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen’.

Presentatie_info_doorgroeistages_2BaSO_24-25

Eerste stageweek:

De stagiair observeert 6 lesuren per onderwijsvak.

De stagiair vervult tijdens deze stage 2 meso-taken (toezicht, administratieve opdracht, …).

De stagiair LO loopt tijdens deze stageweek geen stage.

Tweede stageweek: 

De stagiair geeft 6 lesuren per onderwijsvak.

De stagiair LO observeert min. 4 uur van het  algemeen onderwijsvak (liefst in het begin van de stage; liefst in de klassen waar de stagiair zelf actief les zal geven (hetzelfde /verschillend onderwijsvak).

De stagiair LO  geeft 10u actief les van het algemeen onderwijsvak verspreid over de twee weken van stageweek 2 en 3. De stagiair geeft min. 10  tot max. 15u LO les verspreid over de 2 weken.

De stagiair vervult tijdens deze stage 2 meso-taken (toezicht, administratieve opdracht, (LO-studenten: LO-specifieke mesotaken) … ).

De stagiair observeert min. 2 lessen bij medestudenten. (Geldt niet voor LO-vakstudenten)

Derde stageweek 3: 

De stagiair geeft 6 lesuren per onderwijsvak.

De stagiair LO  geeft 10u actief les van het algemeen onderwijsvak verspreid over de twee weken van stageweek 2 en 3. De stagiair geeft min. 10  tot max. 15u LO les verspreid over de 2 weken.

De stagiair vervult tijdens deze stage 2 meso-taken (toezicht, administratieve opdracht, (LO-studenten: LO-specifieke mesotaken) … ).

De stagiair observeert min. 2 lessen bij medestudenten. (Geldt niet voor LO-vakstudenten)

Observatie-opdrachten doorgroeistage 1

 

De begeleiding van de stagelessen in de stageschool gebeurt door de mentoren van de stageschool.

Tijdens de contactweek nemen de mentor en student voldoende tijd om in gesprek te gaan over de lesonderwerpen van de actieve stage.

De student bezorgt de lesvoorbereiding drie werkdagen voorafgaand de eigenlijke les. De mentor kan feedback geven zodat de student de les zo optimaal mogelijk kan bijsturen.

Het is voor de student een meerwaarde wanneer de mentor mondelinge feedback geeft bij elke gegeven les op basis van de kerncompetenties .

Ook de feedback van medestudenten  biedt begeleidingskansen.

Tijdens de stage komen verschillende stagebegeleiders een stageles volgen. Het doel hiervan is om in samenspraak met de mentor een beeld te krijgen van het groeiproces van de student als leraar en de werkpunten te bepalen voor volgende lessen. De lessen worden nabesproken met de student én de mentor.

De mentor geeft feedback over het gehele verloop van de stage aan de hand van een eindevaluatiedocument.

De stagebegeleiders van de hogeschool evalueren de stage in een tussentijdse stage-evaluatie op basis van:

  • Stageportaal, in het bijzonder de lesvoorbereidingen (en lesmateriaal)
  • De begeleidingsdocumenten van de mentoren
  • De eindevaluaties van de mentoren
  • De door hen zelf bijgewoonde stagelessen

De opleiding draagt de eindverantwoordelijkheid m.b.t. de stage-evaluatie.

Bij een onvoldoende of een nipt voldoende krijgt de stagiair op het einde van het eerste semester een tussentijds evaluatieverslag met de nodige schriftelijke en mondelinge feedback waarmee de stagiair aan de slag kan tijdens de tweede doorgroeistage.