Bij sneeuwklassen wordt om organisatorische redenen (de skilessen) de groep in 2 (gelijke) groepen ingedeeld: zo’n groep noemen we ‘dagorde 1’ of ‘dagorde 2’.
De kinderen hebben ½ dag skiles en de andere ½ dag (aangepaste) lessen (als de ene dagorde gaat skiën heeft de tweede dagorde les en omgekeerd).
Deze lessen gaan door onder de vorm van een ‘leerwandeling’ met achteraf een klassikale verwerking. Deze lessen duren ongeveer 2 ½ uur en beslaan daardoor de ganse voor- of namiddag. De (theoretische) verwerking gebeurt na het vieruurtje (en duurt ongeveer een uurtje). De leerwandelingen worden begeleid door de titularis én de monitor. De verwerking gebeurt door de titularis (behalve één keer door de monitor). Hierbij wordt de sneeuwklassenmap van het V.O.K. als leidraad gebruikt.
In de bundel basisafspraken (ter inzage in bakje van IDB) vind je een heleboel afspraken o.a. i.v.m. de treinreis, het skiën, de maaltijden, de leerwandelingen,….
In geval van sneeuwschaarste worden er alternatieve programma’s voorzien. Breng eventueel zwempak en zwemmuts mee.
De skilessen worden gegeven door skimonitoren. Omwille van de organisatie van het skiën is er één dagorde die begint met ski in de voormiddag. Halfweg de periode gebeurt er dan een wissel waarna de andere dagorde vanaf dan in de voormiddag gaat skiën. Tijdens het skiën van de kinderen zijn de monitoren ‘vrij’. Je mag natuurlijk mee met je klas gaan skiën of eens een bezoekje brengen met wat aanmoedigingen, foto’s trekken,…
Vervoer, verblijf en gebruik van skimateriaal is gratis.
Geld heb je nodig voor een skipas indien je wil skiën (speciaal tarief), je verbruik in de bar en op de skipiste, eventuele geschenken, … . Je skipas moet je dus wel zelf betalen.
Je mag geen eigen ski’s meenemen op de trein. (Normaal is er ter plaatse goed materiaal gratis ter beschikking!)
Als de kinderen skiën ben je eventueel vrij (afhankelijk van de dagorde in de voor- of namiddag). Je mag met je klas of met één der niveaugroepen de skilessen volgen maar je kan ook vrij gaan skiën of andere activiteiten doen.
De coördinatie voor de aankoop van skipassen zal gebeuren door de directie van het hotel.
Zorg dat de kinderen op een speelse, prettige manier kennis maken met een aantal aspecten van het leven in het land van verblijf.
Het monitorenspel gaat door op de vrije dag van de titularissen. Die dag zijn er geen leerwandelingen en in de voormiddag organiseren alle monitoren een spel voor alle kinderen die dan normaal leerwandeling zouden hebben (de kinderen van de andere dagorde hebben dan normaal skiles).
Na de middag doen alle monitoren hetzelfde voor alle kinderen die dan leerwandeling zouden hebben.
Een intensief, spelprogramma van ongeveer 90 minuten ipv de leerwandeling.
In voor- of namiddag voor de ganse groep die niet skiet! De groep verzamelt en het spel begint nadat de laatste skigroepen vertrokken zijn en eindigt vooraleer de eerste skigroepen terugkomen.
De klasgroepen kunnen worden doorbroken.
Voorbeeld: als de leerlingen verzamelen in de feestzaal zal er aan de 2 ingangen één iemand nummers (van 1 tot 22) schrijven op de hand van de leerlingen die binnenkomen. Op die manier wordt normaal gezien (tenzij de klas zelf groter is dan 22 lln) vermeden dat er kinderen van dezelfde klas in éénzelfde spelgroep terechtkomen.
De kinderen worden aldus verdeeld in 22 groepen die in een doorschuifsysteem tegen zoveel mogelijk groepen allerlei (een 11-tal) spelletjes spelen.Iedere groep wordt begeleid door een vaste monitor die van begin tot eind bij de groep blijft, bij het signaal naar het volgende spel loopt, de kinderen aanmoedigt, weet tegen welke groep, welk spel er moet gespeeld worden, scheidsrechter speelt en de score bijhoudt. De score wordt zowel voor het voormiddagspel als voor het namiddagspel afgegeven aan de reservemonitor die de eindscore opstelt en uithangt.
Iedere monitor heeft een scoreblad (voor voor- of namiddag, waarop in volgorde staat tegen welke groep, welk spel er moet gespeeld worden), een blad met de beschrijving van de spelen, en een plattegrond met een overzicht van de plaats van de verschillende spelen.
In de voorbereiding worden reeds een aantal spelmogelijkheden gezocht. Ter plaatse gebeurt de verdere uitwerking.
Op de laatste avond voeren alle klassen (scholen) een kort ‘nummertje’ op, zodat we tot een ’totaalspektakel’ komen. We trachten de kinderen een sfeervol afscheid te bezorgen en ‘iedereen’ die heeft bijgedragen aan deze sneeuwklasperiode op een passende wijze te bedanken.
Deze ‘nummertjes’ zijn korte, sfeervolle, expressieve groepsactiviteiten (liedje, gedicht, spreekkoor, dans, sketch,…! Ze moeten kunnen uitgevoerd worden op een zeer beperkte ruimte en zijn liefst het resultaat van de animatie tijdens de sneeuwklasperiode! Deze totale activiteit mag ongeveer 1 uur duren!!