Tussentijds portfolio Actieve stage BSO: 1e deel

Het tussentijds portfolio wordt ong. in de helft van de stage afgegeven (map) en gepubliceerd (digitaal portfolio):

Voor de stage BSO: minimum twee dagen vooraf aan het reflectiegesprek met de stagebegeleider. (zie data stagekalender)

Map BSO

  • Onvolledigheidsfiche: aangeven of het portfolio volledig is of wat nog ontbreekt
  • Het uurrooster met handtekeningen mentoren voor de reeds afgewerkte uren.
  • Het evaluatieformulier en document beroepshoudingen ingevuld door alle stagementor(en) en gehandtekend. OF: digitaal doorgestuurd.
  • Actieve stage: De lesvoorbereidingen met commentaren van de mentor(en): gebundeld en per nummer.
  • Periodeplan (voor minstens 1 klas) (en in digitaal portfolio)

Digitaal Portfolio

Maak een nieuwe map: “stage BSO”. Hieronder plaats je:

  • De lesplannen (steeds vooraf aan de lesgeefmomenten)
  • Periodeplan (voor minstens 1 klas)
  • Het document mesotaken: De mesotaken worden telkens per stage verder aangevuld.

Maak een nieuwe map: “stage BSO”. Hieronder plaats je:

Verslag stage BSO:

  • Wat hoort een nieuwe leraar (LO) te weten?
  • Welk leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen, jaarplan gebruikt de mentor?
  • Welke zijn de taken van de leraar LO?
  • Alfabetische inventaris materiaal
  • Plattegrond zaal (zalen)
  • Rituelen, reglementen, afspraken voor de les LO
  • Lesopdrachten per klas
  • Beginsituatie per klas en per thema: Beweging- en persoonsdoelen (M- PM – C – DA)
  • Voor de stage BSO: Periodeplanning voor 1 klas volledig uitgewerkt (zie template Toledo)
  • Voor de stage BuO of Basis: Beschrijving en uitwerking thema (zie template Toledo)
  • Beschrijving en uitwerking mesotaak: op template mesotaken verder aanvullen en in kort verslag: niveau aantonen en beschrijven wat je hebt geleerd.

Reflectie stage BSO

  • Evaluatiedocumente: indien deze digitaal worden doorgestuurd door de stagementor worden deze in de map verslag geplaatst of ingescand.
  • Zelfevaluatie uitschrijven op basis van de rubrieken van het evaluatieformulier : persoonlijke reflectie op de te verwerven competenties en niveau
  • Document beroepshoudingen voor jezelf invullen
  • Leerzorg en Leerverslag: Beschrijf, volgens de cyclus van Korthagen, 1 situatie per onderwijsvorm uit je stage BuO, Basis en BSO waarbij je al handelend betrokken was.
  • Een beeld schetsen van welke talenten je bij jezelf hebt ontdekt en ingezet en in welke talenten de ander (mentor, leerlingen…) jou waardeert. Hulpvragen hierbij:
    • Wat wilde je in deze stageperiode vooral leren?
    • Wat maakte jou op stage de afgelopen weken blij, kwaad, ontgoocheld?
    • Op welke momenten was jij op je best? Wat waren hiervoor de ‘ingrediënten’, wat kwam steeds terug? à koppeling aan talenten
    • Wanneer had je een ‘minder of zwakker moment’? Wat kenmerkte deze momenten? Hoe trachtte je hiermee om te gaan?
  • Werkpunten en sterke punten formuleren (koppelen aan talenten)