Het tussentijds portfolio wordt ong. in de helft van de stage afgegeven (map) en gepubliceerd (digitaal portfolio):
Voor de stage BSO: minimum twee dagen vooraf aan het reflectiegesprek met de stagebegeleider. (zie data stagekalender)
Map BSO
- Onvolledigheidsfiche: aangeven of het portfolio volledig is of wat nog ontbreekt
- Het uurrooster met handtekeningen mentoren voor de reeds afgewerkte uren.
- Het evaluatieformulier en document beroepshoudingen ingevuld door alle stagementor(en) en gehandtekend. OF: digitaal doorgestuurd.
- Actieve stage: De lesvoorbereidingen met commentaren van de mentor(en): gebundeld en per nummer.
- Periodeplan (voor minstens 1 klas) (en in digitaal portfolio)
Digitaal Portfolio
Maak een nieuwe map: “stage BSO”. Hieronder plaats je:
- De lesplannen (steeds vooraf aan de lesgeefmomenten)
- Periodeplan (voor minstens 1 klas)
- Het document mesotaken: De mesotaken worden telkens per stage verder aangevuld.
Maak een nieuwe map: “stage BSO”. Hieronder plaats je:
Verslag stage BSO:
- Wat hoort een nieuwe leraar (LO) te weten?
- Welk leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelen, jaarplan gebruikt de mentor?
- Welke zijn de taken van de leraar LO?
- Alfabetische inventaris materiaal
- Plattegrond zaal (zalen)
- Rituelen, reglementen, afspraken voor de les LO
- Lesopdrachten per klas
- Beginsituatie per klas en per thema: Beweging- en persoonsdoelen (M- PM – C – DA)
- Voor de stage BSO: Periodeplanning voor 1 klas volledig uitgewerkt (zie template Toledo)
- Voor de stage BuO of Basis: Beschrijving en uitwerking thema (zie template Toledo)
- Beschrijving en uitwerking mesotaak: op template mesotaken verder aanvullen en in kort verslag: niveau aantonen en beschrijven wat je hebt geleerd.
Reflectie stage BSO
- Evaluatiedocumente: indien deze digitaal worden doorgestuurd door de stagementor worden deze in de map verslag geplaatst of ingescand.
- Zelfevaluatie uitschrijven op basis van de rubrieken van het evaluatieformulier : persoonlijke reflectie op de te verwerven competenties en niveau
- Document beroepshoudingen voor jezelf invullen
- Leerzorg en Leerverslag: Beschrijf, volgens de cyclus van Korthagen, 1 situatie per onderwijsvorm uit je stage BuO, Basis en BSO waarbij je al handelend betrokken was.
- Een beeld schetsen van welke talenten je bij jezelf hebt ontdekt en ingezet en in welke talenten de ander (mentor, leerlingen…) jou waardeert. Hulpvragen hierbij:
- Wat wilde je in deze stageperiode vooral leren?
- Wat maakte jou op stage de afgelopen weken blij, kwaad, ontgoocheld?
- Op welke momenten was jij op je best? Wat waren hiervoor de ‘ingrediënten’, wat kwam steeds terug? à koppeling aan talenten
- Wanneer had je een ‘minder of zwakker moment’? Wat kenmerkte deze momenten? Hoe trachtte je hiermee om te gaan?
- Werkpunten en sterke punten formuleren (koppelen aan talenten)